In deze studie zullen we een algemene discussie bespreken die elk “nieuw jaar” onder sommige bijbelgelovigen ontstaat. We zullen de Bijbel, de geschiedenis en de Geest der Profetie bestuderen om te zien of het vasthouden aan de Hebreeuws/Joodse kalender of de Gregoriaanse kalender redding brengt en iets is dat gepredikt en onderwezen moet worden aan anderen in deze laatste dagen.
Opmerking: Als we in deze studie de term “kalender” gebruiken, verwijzen we naar een grafiek die de dagen, weken en maanden aangeeft. Het is uiterst belangrijk om te begrijpen dat God in het begin het volgen van de tijd en de zevendaagse wekelijkse cyclus in gang zette door middel van Zijn Woord (Genesis 1:1-5). Dit was de eerste “kalender”. Later werden de hemellichamen (zon, maan en sterren) gebruikt om de dagen, maanden en jaren bij te houden zoals het was onder de Hebreeuwse kalender. Tegenwoordig gebruiken we de Gregoriaanse kalender om de dagen, maanden en jaren bij te houden. Begrijp dit punt: Sommige mensen verwijzen ten onrechte naar Gods zevendedags Sabbat als de Joodse Sabbat, terwijl de Sabbat van de Heer al eerder bestond dan de Joodse natie. Evenzo verheffen mensen de Hebreeuwse kalender op basis van de maancyclus, boven Gods kalender die ouder was dan de maancyclus. God begon de dagen voordat de zon, maan en sterren werden geschapen.
1. Hoe heette volgens de Bijbel de eerste maand van het jaar voor de Joden? Exodus 12:1-2; 13:3-4
Opmerking: [Abib]: “De eerste maand van het joodse kerkelijke jaar, ongeveer overeenkomend met de Gregoriaanse maand april. Na de Babylonische ballingschap heette deze maand Nisan. [Midden 6e eeuw voor Christus.]” https://en.wiktionary.org/wiki/Abib
Zie ook Exodus 12:1-2; 13:3-4; Ester 3:7.
2. Hoe wisten de Joden wanneer een nieuwe maand begon voor het nieuwe jaar? Numeri 10:10; Psalm 81:4
Antwoord: Het blazen op trompetten bij nieuwe maan.
3. Welke gebeurtenis stond op het punt te gebeuren toen God tegen de Joden zei: “Deze maand zal voor u het begin der maanden zijn”? Exodus 12:2, 11
Patriarchen en profeten, 537: De eerste van deze feesten, het Pascha, het feest van de ongezuurde broden, vond plaats in Abib, de eerste maand van het Joodse jaar, overeenkomend voor onze met eind maart en begin april. De kou van de winter was voorbij, de spade regen was voorbij en de hele natuur verheugde zich in de frisheid en schoonheid van de lente. {PP 537.3}
4. Waar herinnerde het Pascha de Joden aan? Onder wiens heerschappij stonden ze vóór Gods bevrijding? Exodus 13:3; 20:2
Opmerking: Toen God Israël bevrijdde uit de slavernij van de Egyptenaren, nam Hij hen weg van de Egyptische regering en plaatste ze onder Zijn heerschappij. Het burgerlijke en religieuze systeem van Israël werd toen een theocratie; een goddelijk regeringssysteem geregeerd door God waar Zijn priesters en profeten dienst doen. Bovendien is het een feit dat Gods theocratische regering de bijbelse kalender ondersteunt. Zie Exodus 12:1-2.
5. Als gevolg van de rebellie van Israël tegen God werden ze onderworpen aan de Babylonische heerschappij. Koning Zedekia weigerde zich te onderwerpen aan de koning van Babylon (Jeremia 27:12-17; 2 Koningen 24:20). Hoe reageerde God op de weigering van koning Zedekia en de zonden van Israël? Ezechiël 21:25-26; 2 Koningen 25:1, 2, 21
6. De theocratische regering van God is nooit op aarde hersteld. Op welke manier raadt God ons daarom aan om onder de heerschappij van seculiere regeringen te leven? Romeinen 13:1-2; Mattheüs 22:21
7. Waar trokken de drie Hebreeën de grens bij het gehoorzamen aan de burgerlijke autoriteiten? Daniël 3:16-18; Handelingen 5:29
Opmerking: Net als bij de drie Hebreeën, Hananja, Misaël en Azarja (Sadrach, Mesach en Abed-Nego genoemd door de koning), moeten we hier de grens trekken bij het gehoorzamen aan de burgerlijke autoriteiten. Burgerlijke autoriteiten hebben de jurisdictie om de laatste zes geboden van de Decaloog, met betrekking tot menselijke relaties, af te dwingen (Romeinen 13:1-4), maar niet de eerste vier die gaan over onze aanbidding en verering van God (Exodus 20:1-11).
We hebben net ontdekt dat we op het gebied van aanbidding en ons religieus geloof God moeten volgen en niet de mens. De introductie van de Joodse/Hebreeuwse kalender hield verband met aanbidding op feestdagen (Leviticus 23:4-44).
8. Aangezien de feesten verband hielden met het aanbidden van God, moeten we dan de Hebreeuwse kalender volgen en de feesten houden? Kolossenzen 2:14; 1 Korintiërs 5:7
Zie ook de studie, “De Feestdagen en de Avondmaalsdienst”.
SDA Bijbelcommentaar Vol. 5, 1139: Het was de wens van Christus om aan Zijn discipelen een verordening (het Heilig Avondmaal) na te laten die voor hen precies datgene zou doen wat ze nodig hadden – dat zou dienen om hen los te maken van de rituelen en ceremoniën (feesten) die ze tot nu toe als essentieel hadden beoefend, en die door de ontvangst van het evangelie geen enkele kracht meer had. Doorgaan met deze rituelen zou een belediging voor Jehovah zijn. {5BC 1139.6}
Opmerking: Door de geschiedenis heen zijn er wijzigingen aangebracht in kalenders (Joodse kalender, Juliaanse kalender, Gregoriaanse kalender, enz.). Hoewel mensen de naam van de maanden en het aantal dagen in een maand mogen veranderen, is dezelfde zevendaagse wekelijkse cyclus sinds de schepping niet veranderd (Genesis 1; 2:1, 2). Daarom kunnen we er zeker van zijn dat we de ware Sabbat van de zevende dag houden (Exodus 20:8-11).
Tegenwoordig beweren mensen dat een nieuwe dag om middernacht begint; volgens de Gregoriaanse kalender. Het is echter belangrijk om te weten dat vanaf de schepping, zelfs voordat er kalenders waren, Gods Woord bepaalde dat elke nieuwe dag ’s avonds begon (Genesis 1:5; Leviticus 23:32). Simpel gezegd, de Sabbat is een heilswaarheid, maar het houden van een bepaalde kalender (Joods versus Gregoriaans) is geen heilstest in deze laatste dagen.
Opmerking: We gaan nu kijken naar enkele weerleggingen die mensen over dit onderwerp hebben, en of we de Joodse kalender wel of niet moeten volgen.
9. Welke kalender gebruikten de adventistische pioniers om de tijd te berekenen waarop Jezus Christus in 1844 van het heilige naar het heilige der heiligen van het hemelse heiligdom verhuisde?
De grote strijd, 399: Evenzo moeten de typen die betrekking hebben op de Wederkomst worden vervuld op het tijdstip dat in de symbolische dienst wordt aangegeven.
Onder het Mozaïsche systeem vond de reiniging van het heiligdom; de grote Verzoendag, plaats op de tiende dag van de zevende Joodse maand (Leviticus 16:29-34), toen de hogepriester, nadat hij een verzoening had gemaakt voor heel Israël, en aldus hun zonden had verwijderd uit het heiligdom, naar voren kwam en de mensen zegende. Men geloofde dus dat Christus, onze grote Hogepriester, zou verschijnen om de aarde te zuiveren door de vernietiging van zonde en zondaars, en om Zijn wachtende volk met onsterfelijkheid te zegenen. De tiende dag van de zevende maand, de grote Verzoendag, de tijd van de reiniging van het heiligdom, die in het jaar 1844 viel op de tweeëntwintigste oktober, werd beschouwd als de tijd van de komst van de Heer.
Dit was in overeenstemming met de reeds gepresenteerde bewijzen dat de 2300 dagen in de herfst zouden eindigen, en de conclusie leek onweerstaanbaar. {GC 399.4}
10. Betekent dit dat we ons aan de Joodse kalender moeten houden, aangezien onze pioniers die gebruikten om te weten wanneer Jezus Zijn bediening begon in het heilige der heiligen van het hemelse heiligdom?
Antwoord: Nee, ze gebruikten het om te begrijpen wanneer de profetische tijd van 2300 dagen , volgens de bijbelse berekening, vervuld zou zijn. Ze gebruikten de Joodse kalender echter niet in hun dagelijks leven. Bovendien heeft ook zuster White er in haar geschriften nooit voor gepleit om de Joodse kalender te volgen of de feestdagen te houden zoals ze in bijbelse tijden werden gehouden.
The Signs Of The Times, 7 Januari 1903: Het oude jaar is voorbij. De woorden: “Ik wens u een gelukkig nieuwjaar”, worden heinde en verre herhaald, door ouders en kinderen, broers en zussen, kennissen en vrienden. In een wereld als de onze lijkt deze nieuwjaarswens meer op zijn plaats dan de “Merry Christmas”, die de laatste tijd van mond tot mond werd herhaald. Aan elke hand zijn bleke gezichten, wenkbrauwen gefronst van pijn en zorg, of lichamen gebogen door ouderdom. Overal waar we kijken, kan men het gewaad van rouw zien.
Het lijden, de vermoeiden en de bejaarden kunnen niet langer vrolijk zijn. In menig huishouden is er een lege stoel want een geliefd kind of een echtgenoot en vader, wiens aanwezigheid het laatste kerst- en nieuwjaarsfeest verblijdde, is uit de kring verdwenen. Voor die nabestaanden lijkt een vrolijk kerstfeest een aanfluiting.
Maar wat de zorgen en het verdriet van het leven ook zijn, wat de fouten en vergissingen ook zijn, de woorden “Een gelukkig nieuwjaar”, geuit als een uiting van liefde en respect, vallen aangenaam in het oor. {ST 7 januari 1903, par. 1}
The Youth’s Instructor, 5 januari 1881: Op deze prachtige ochtend van 1 januari 1881 begroet ik de kinderen en jongeren van de Instructeur (Jezus) met een gelukkig nieuwjaar. Het oude jaar, 1880, met al zijn verslagen, is voorbij, en het nieuwe jaar, met zijn vooruitzichten, hoop en inspanningen, is aangebroken. {YI Januari 5, 1881, par. 1}
Manuscript Releases Vol. 2, 346: 1 januari 1859 – Het begin van een nieuw jaar. Mijn man ging het water in en “begroef” er zeven zielen verbonden met Christus in de doop. Twee van hen waren nog maar kinderen. Men bad vurig in het water om onbesmet van de wereld te blijven. Zoals Jezus uit de dood werd opgewekt, zo werden de kandidaten uit het water opgewekt. Mogen zij een nieuw leven voor God leiden. Zullen ze in staat worden gesteld zichzelf te kruisigen en het zelfverloochenende leven van Jezus te imiteren? {2MR 346.1}
Our High Calling, 7: Gelukkig nieuwjaar! 1 januari
Leer ons dus onze dagen te tellen, opdat wij ons hart op wijsheid kunnen richten. Psalm 90:12 {OHC 7.1}
Our High Calling, 7: Weer een levensjaar is nu in het verleden. Een nieuw jaar gaat voor ons open. Wat zal zijn verslag zijn? Wat zullen we allemaal op de smetteloze pagina’s schrijven? De manier waarop we elke dag doorbrengen, zal deze vraag beslissen… {OHC 7.2}
11. Lees Handelingen 18:21. Paulus zei dat hij naar Jeruzalem moest gaan om het feest te vieren. Moeten we, aangezien dit na de dood en opstanding van Jezus was, ook vandaag de feestdagen houden?
Antwoord: Zoals vermeld in Kolossenzen 2:14, werden de verordeningen en feesten uit de weg geruimd en aan het kruis genageld. Paulus ging naar het feest met het doel van evangelisatie, niet om het feest als essentieel voor redding te beschouwen. Zie de volgende punten hieronder.
12. Wat probeerden de Farizeeën, die zich onlangs tot het Christendom bekeerden, tijdens de vroege stadia van de Christelijke kerk, de heidenen te laten ondergaan als een onnodige test op redding? Handelingen 15:1, 5
13. Wat waren volgens God voor de apostelen de essentiële punten die ze nodig hadden uit de Mozaïsche wet voor hun redding? Handelingen 15:19, 20, 28-29
14. Hoe gebruikten de apostelen deze leerstellige waarheden in de kerken nadat ze deze openbaring van God hadden ontvangen? Handelingen 16:4, 5
15. Aangezien Paulus schreef dat de inzettingen aan het kruis waren genageld en dat we de voorgaande punten niet als heilsmiddel (de besnijdenis, enz.) zouden moeten prediken, waarom ging hij dan naar Jeruzalem om het feest te vieren? 1 Korintiërs 9:19, 20, 22
The Acts Of The Apostles, 389: Paulus verlangde er enorm naar om vóór het Pascha Jeruzalem te bereiken, omdat hij dan de gelegenheid zou hebben om degenen te ontmoeten die uit alle delen van de wereld zouden komen om het feest bij te wonen.
Altijd koesterde hij de hoop dat hij op de een of andere manier zou kunnen bijdragen aan het wegnemen van de vooroordelen van zijn ongelovige landgenoten, zodat ze ertoe gebracht zouden worden het kostbare licht van het evangelie te aanvaarden. Hij verlangde er ook naar om de kerk in Jeruzalem te ontmoeten en hun de geschenken te brengen die door de heidense kerken naar de arme broeders in Judea waren gestuurd. En door dit bezoek hoopte hij een hechtere band tot stand te brengen tussen de joodse en niet-joodse bekeerlingen tot het geloof. {AA 389.1}
16. In de tijd van Jozua liet God de zon en de maan stilstaan zodat de Israëlieten de Amorieten in oorlog konden verslaan (Jozua 10:11-13). Ook ging de wijzerplaat in de dagen van koning Hizkia tien graden achteruit (2 Koningen 20:11). Sommigen zeggen dat dit het bewijs is dat de zevendaagse wekelijkse cyclus is veranderd en dat we niet kunnen weten wanneer de echte sabbatdag is. Bewijzen deze voorbeelden dat de wereld afwijkt van de zevendaagse wekelijkse cyclus die God bij de schepping heeft gegeven?
Antwoord: Nee. Wanneer begint een dag? Volgens de Bijbel begint een dag in de avondtijd (Genesis 1:5; Leviticus 23:32). In de eerder genoemde verslagen ging de zon nooit onder, en begon er toen geen nieuwe dag. Daarom hadden ze gewoon een lange dag.
Opmerking: Een zorgvuldige studie van de Bijbel zal onthullen dat Gods zevendaagse wekelijkse cyclus niet is veranderd sinds deze aan de mensheid werd gegeven bij de schepping. Toen het manna viel als voedsel voor de Israëlieten, herinnerde God hen aan Zijn Zevende-dags Sabbat door hun geen voedsel te sturen op de zevende dag (Exodus 16:15, 21-23). Jezus, die God is, hield de ware Sabbat terwijl Hij hier op aarde was en Zijn discipelen en apostelen deden hetzelfde (Lucas 4:16; Handelingen 13:14, 27, 42-44).
De sabbatwaarheid werd doorgegeven aan bepaalde protestantse hervormers zoals de Waldenzen, en later hielden en leerden onze adventistische pioniers de Sabbat. Alhoewel de Gregoriaanse kalender een wekelijkse cyclus van zeven dagen heeft, kunnen we met zekerheid weten dat de mens de wekelijkse cyclus van zeven dagen niet heeft gemaakt; want dat deed God Zelf.
17. Wanneer zal God Zijn theocratische regering weer vestigen? Ezechiël 21:26-27; Openbaring 19:13, 15-16
Antwoord: Gods theocratische regering zal worden hersteld zodra Jezus terugkeert, nadat Zijn heiligen van de aarde zijn verlost en wanneer zonde en zondaars uiteindelijk zijn vernietigd. Op dat moment zal God doorgaan met het tellen van de tijd volgens Zijn berekening (Jesaja 66:22-23). Onze focus terwijl we op aarde zijn, zou moeten zijn op Gods wekelijkse, zevendaagse cyclus, die ons terugleidt naar de schepping en de Sabbat, en niet op welke kalender we zouden moeten gebruiken.
Verdere studie: Sommige mensen gebruiken Jesaja 66:22-23 om te zeggen dat we de nieuwe maancyclus op de nieuwe aarde zullen volgen en dat we daarom de Hebreeuwse kalender moeten volgen en ook de feestdagen hier op aarde moeten houden. Wat is de betekenis van Jesaja 66:22-23? Merk op dat terwijl de nieuwe manen in de Schrift werden gebruikt om het begin van maanden te volgen (1 Samuël 20:18, 27), ze ook een tijd waren om mensen samen te brengen voor een maaltijd (1 Samuël 20:5; Lukas 12:37 ). Gebaseerd op de Bijbel, begrijpen we dat Gods Woord de eerste “kalender” vaststelde die de dagen van de week in beweging zette (Genesis 1:5).
De zevendaagse wekelijkse cyclus op de nieuwe aarde zal in de eerste plaats gebaseerd zijn op Gods Woord, zoals het was in de eerste week van de schepping, en niet op de maancyclus. De nieuwe manen op de nieuwe aarde zullen een tijd zijn waarin Gods volk samenkomt om te eten en te aanbidden. Daarom bewijst Jesaja 66:22-23 niet dat we de cyclus van de “nieuwe manen” moeten volgen en de feesten moeten houden, omdat de feesten ook verbonden waren met dierenoffers. Er zullen geen dierenoffers meer zijn op de nieuwe aarde (Jesaja 65:25).
Opmerking: Laten we bij het afsluiten overgaan op enkele praktische lessen die we kunnen leren en waarop God wil dat we ons concentreren.
18. Wat dient ons gebed te zijn, ook wanneer een nieuw jaar is begonnen? Psalm 51:12; Ezechiël 36:26
19. Wat moet, net als Jezus toen Hij in de tempel predikte, onze focus zijn in een nieuwe jaar? Lukas 4:18, 19
The Youth’s Instructor, 1 januari 1856: Het nieuwe jaar is begonnen en met het begin van dit nieuwe jaar moeten jullie je aan God toewijden. Geef jezelf nu aan Hem, ziel, lichaam en geest, om Zijn wil te doen. Laat al je egoïsme, je ongehoorzaamheid aan je ouders, al je fouten en je kwellende zonden sterven met het oude jaar.
Begin dit nieuwe jaar tot eer van God. Bid ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds tot Hem om u een zachtmoedige en nederige geest, een zachtaardig karakter en een liefdevolle instelling te geven. Leef zoals je nog nooit hebt geleefd. Begin dit nieuwe jaar met nieuwe gevoelens, frisse verlangens en een sterke vastberadenheid om God te verheerlijken. {YI Januari 1, 1856, par. 2}